Den första gyllene regeln

När det kommer till vilka faktorer som krävs för att vi människor ska må bra så är det långt ifrån "rocket science", egentligen. Även när forskarteam kommer med "nya, revolutionerande upptäckter" inom hälsoområdet är det ofta inte så mycket nytt under solen. Det är svårt att komma ifrån att några få "gyllene regler" räcker väldigt långt för att ta hand om sin kropp och själ. Att fylla kroppen med ett bra och funktionsdugligt bränsle, precis som vi gör med våra bilar, är kanske nummer ett. Få personer fyller upp sin bensindrivna motor med diesel, men många fyller upp sin känsliga kropp med värsta tänkbara produkter. Att börja varje morgon med en näringsrik smoothie (gärna med någon grön ingrediens i form av spenat, grönkål, avocado, spirulina, persilja, selleristjälkar etc) ger goda förutsättningar för att få en dag full av energi som räcker längre än till tiokaffet ;-)
 
Jag hittar mycket inspiration från Marita Karlsons bägge böcker "Hälsokick" och "Superhälsa", tycker om formgivningen med underbara bilder och naturligtvis att de är fullspäckade med härliga recept. Numera tar jag ofta min utgångspunkt i något av hennes recept och utvecklar med nya ingredienser, jag har nog blivit något av en smoothienörd de senaste åren, haha... Den här smoothien är dock helt och hållet gjord utifrån hennes recept. Till en portion tar du 3 dl mandelmjölk, 0,5 avocado, 2 dl mango (jag tar fryst), 1 näve färsk spenat, 2 krm kanel och ev 1 msk hampafrön (för mer protein) och mixar ordentligt för att få till en härlig fluffighet i smoothien. 
 
På tal om det där med några gyllene regler för att må bra och orka med ett aktivt (och förhoppningsvis långt) liv så är ju alltså kosten en grymt viktig del. Jag har fortfarande några akilleshälar på den fronten, äter på det stora hela vettigt och varierat men vill få in mer fisk av god kvalitet och minska ner familjens intag av (processat) kött under veckorna. Igår kväll gjorde jag en underbar mangosalsa med stekt (ekologisk) laxfilé på en bädd av röd mangold, en sådan middag är svårslagen tycker jag. Enkel och grymt god! Det är förstås inte så svårt att få in mer fisk i vardagen men jag behöver testa fler varianter som tjejerna gillar, det är lättare att äta fisk de veckor jag inte har dem men det är ju extra viktigt att få till bra mat när vi är en hel familj som ska äta, och inte bara jag...
 
Jag är också något av en godisråtta och nu när jag har varit hemma ett litet tag för att vila upp mig tycker jag att det är svårt att inte "unna mig" en glass eller lite godis på eftermiddagen. Men feedbacken som min kropp ger mig när den fått i sig för mycket raffinerat socker är smärtsamt tydlig. Uppsvullenhet, trötthet och ibland även klåda. Förra hösten och vintern bakade jag en hel del gluten- och sockerfritt och det var både gott och kul att testa nytt. En härligt chokladig kaka baserad på svarta bönor, mandelmjöl, raw kakao samt medjooldadlar gör onekligen lördagsmyset trevligare än en påse från Karamellkungen...
 
Idag har jag varit sjukskriven i en vecka. Jag har släppt jobbet helt nu och fokuserar ganska mycket på att både skapa godare vanor i min tillvaro samt att tänka lite lagom på hur jag vill ha det efter den här perioden. Som det känns just nu så kommer jag att gå tillbaka till jobbet på heltid efter dessa fyra veckor, jag är dock otroligt glad för att jag fick den här pausen för jag behöver den verkligen!!!
 
Det är ingen nyhet att de allra flesta av oss har en fantastisk kapacitet, om vi bara får en regelbunden vila och tid för återhämtning. Den behöver ske såväl på micro- som på macronivå, det innebär att vi får stunder av återhämtning löpande under dagen på samma sätt som att vi behöver få en längre sammanhängande vila i form av semester. 
 
Jag har under ganska lång tid successivt komprimerat dessa stunder av vila, utan att riktigt uppmärksamma det. Det är klart att jag har förstått att 4-6 timmars sömn per natt inte är görbart över tid och att ett fullspäckat schema måndag till söndag bör varieras med lugna veckor som innehåller gott om "bara vara-tid". Det som jag tror är en stor utmaning för många människor är att inte instinktivt agera utifrån sin nuvarande känsla utan istället göra en ordentlig analys kring hur ens nuvarande strategi fungerar över tid. Det innebär således att om jag känner just här och nu att "det här funkar ju bra, att köra på i 180" så blir det lätt att jag fortsätter på den inslagna vägen. Om jag istället verkligen hade tagit mig tid för att tänka att "det här funkar ju bra JUST NU, att köra på i 180. Men vad tror jag att konsekvenserna kan bli på 1, 3, 6 månaders sikt om jag kör på i samma tempo?", då hade jag förmodligen justerat mitt beteende tidigare för att få en bättre strategi som fungerar även på längre sikt.
 
Det som jag under dessa dagar väljer att fokusera lite extra på är just dessa gyllene regler för att kunna leva ett meningsfullt liv, med fokus såväl på prestation som på "varande".
- Att fylla kroppen med välgörande bränsle
- Att fylla kroppen med välgörande tankar
- Att få till någon planerad, fysisk aktivitet varje dag (det innebär allt ifrån yinyoga till tuff styrketräning)
- Att ha kärleksfulla relationer (just nu är det framförallt Jocke som får stå för den delen, och det får vara ok ett tag)
- Att sova gott (och lagom länge)
 
Utöver detta tänker jag också på att känna tacksamhet och glädje över de där små tingen i vardagen som gör en stor skillnad om vi väljer att, på riktigt, uppmärksamma dem. Jag skrev om detta i mitt senaste inlägg också och det tål att upprepas. Löven på träden är magiskt vackra just nu, luften är klar och renande, en het och krämig cappuccino som startar upp min morgon är så lyxigt, glädjen över att få ett kärleksfullt sms när man minst anar det är stor, energin i att lyssna på en riktigt bra låt på hög volym är härlig, en värmande kopp körsbärsthé som får avrunda dagen och känslan av att lägga sig på fluffiga dunkuddar och känna hur lugnet infinner sig precis innan sömnen tar över är faktiskt svårslagen.
 
Alltså, när man är stressad försvinner lätt uppmärksamheten på allt detta magiska i tillvaron. Det är nog den största vinsten med några veckors paus från det vanliga livet, att det ges möjlighet att få tillbaka sin sinnesnärvaro ♥
 
Jag önskar dig en riktigt fin dag, stor kram!!!

Kommentera här: