You only live once ♥

"You only live once; but if you do it right, once is enough" - Mae West
 
Jag satt nyss och tittade på nyhetsmorgon på TV4 med en kaffe i ena handen (och några hallonbåtar i den andra) när beskedet kom att Sara Danius gått bort. Sändningen var nästan slut men det hanns ändå med att ändra i manus och få in ett kort minnesinslag och ett tänt ljus framför en bild på henne. Det berörde mig djupt, inte kanske enbart nyheten om att en stark personlighet lämnat jordelivet allt för tidigt utan också de tankar som väcktes om alltings förgänglighet.
 
Livet. Vi kommer alla ha och mista det. Vi kommer alla, mer eller mindre länge, finnas kvar i andras nervsystem. Vi kommer alla göra avtryck, någonstans, på något sätt.
 
"Inget är så gammalt som gårdagens tidning. Men varje artikel, varje recension, varje essä är ett litet näringsbidrag till det stora blodomloppet." - Sara Danius 2013
 
I slutändan är vi alla en. Även om vi enbart är en liten, liten länk i en enormt lång kedja av mänskliga öden så bidrar vi alla med vår egen plats i denna livets kedja.
 
Jag tänker idag på hur vi alla på vårt eget sätt bidrar till den här världen, många med kärleksfulla beteenden och en del med handlingar som är svåra att förstå. Krig pågår, invasioner pågår, handelskrig pågår, terror pågår. Alla våra handlingar skapar ju vår gemensamma tillvaro, hur världen ser ut idag och hur den kommer att se ut i framtiden. Vilken framtid vill vi ha och vara en del av?
 
Jag tror att något av det viktigaste vi kan göra är att hedra andra människor, visa att vi ser och bryr oss. I det lilla och i det stora. Att säga godmorgon på bussen, ge en komplimang, skriva en hälsning, hålla upp en dörr, le mot en främling, erbjuda vår hjälpande hand ibland. Alla dessa små handlingar av medmänsklighet bildar även de en kedja av kärleksfullhet som till slut räcker jorden runt. Vi behöver inte alla utföra stordåd men vi kan alla bidra till en mänskligare värld genom små gester av kärlek.
 
You only live once; but if you do it right, once is enough ♥

Asiatisk laxburgare med avocadokräm

Godmorgon söndag 
Om du bor i Stockholm med omnejd vaknar du upp idag med gårdagen i färskt minne, och vilken gårdag vi hade här (och i andra delar av landet också tror jag)! Strålande sol, 18-20 grader och den där klara, rena luften som enbart september kan bjuda på. Magiskt. Vi tog båten från Vaxholm på förmiddagen och hade en riktig sightseeingdag i huvudstaden. Vi var åtta timmar i stan och kom inte mycket längre än till Gamla Stan och Drottninggatan :-) Alltså, Gamla Stan är ju fantastisk när man åker dit som turist och inte med vardagens "borden" och "måsten" som följeslagare. Det är rätt häftigt ändå hur olika vi kan se på vår hemmiljö beroende på vilka "glasögon" vi har på oss. Samma med Drottninggatan, jag går där flera gånger i veckan till och från jobbet. Men nu när vi var där en lördag med barnen så dröjde vi oss kvar vid gatukonstnärer (vilket var häftigt för det blir så tydligt att när någon stannar kommer några till och helt plötsligt står det massor med folk och tittar) och strosade framåt medan vi tittade på folk. Det blev en HELT annan upplevelse faktiskt.
 
Denna morgon vill jag gärna dela med mig av ett fantastiskt gott recept på laxburgare. Jag hittade det här receptet som jag sedan modellerade utifrån vad vi hade hemma :-) Enkelt och jättegott, en finfin kombo. Eller hur?
 
4 portioner
4 salmalax burgare
4 bröd (brioche eller min nya favorit "Potato burger bun")
2 mogna avocados
chiliflakes & några droppar tabasco
rivet limeskal från 1 lime
flingsalt
picklad rödlök (antingen gör du egen eller så finns det inlagd i kyldisken på t.ex. ICA)
en kruka korianderblad (max)
2 st vårlök
1/2 gurka (max)
3-4 rågade msk majonnäs
japansk sojasås "efter behag"
 
 
Sätt ugnen på 150 grader. Mosa avocado grovt och blanda med rivet limeskal, chiliflakes, några droppar tabasco samt en nypa flingsalt.
 
Krydda burgarna med lite salt och peppar och stek dem på medelhög värme i ca 2 minuter per sida (jag brukar använda 50/50 smör och olivolja). OBS!!! Stek inte för länge, burgarna blir verkligen godast om de får behålla kärnan rå.
 
Bred ett ganska tunt lager majonnäs på bägge brödhalvor som värmts i ugnen, stänk över några droppar sojasås på den undre och lägg ut en rejäl klick avocadoröra. Strö över skivad vårlök, en rejäl nypa picklad rödlök och massor av grovt hackad koriander (om du som jag älskar koriander vill säga, annars kan du nöja dig med lite mindre). Gillar du soja kan du droppa över lite extra ovanpå koraindern 😋
 
På den andra halvan lägger du på några tunna gurkskivor. Lägg därefter på en nystekt laxburgare och ät på direkten när den fortfarande är rosa i kärnan. Enjoy 😍

Fantastisk tomatsoppa för livet ♥

Hej, jag heter Caroline och jag har en hemlig last... Det är faktiskt första gången jag berättar det här för någon. Jag är en tomatsnobb. Finns ens det ordet, haha? Jag lägger en smärre förmögenhet på tomater varje månad. Även om "mina" tomater är ljusår ifrån de söta, krispiga, små och praktfulla tomater som min syster köper i sin lilla by vid Comosjön i Italien där hon bor så gör jag i alla fall mitt bästa att komma i närheten av dem. Till vardags blir det romanticatomater på kvist, de är smakrika och passar till det mesta.
 
En annan sak som jag älskar är tomatsoppa. Finns det något godare??? Snabba varianter på Muttis krossade tomater och lite mer omständiga på ugnsbakade färska tomater, allt går bra. Och det bästa är att även alla fyra barnen gillar tomatsoppa. Så hemma hos oss är detta en återkommande rätt, ofta i kombination med pizza(bullar) eller varma mackor.
 
Det här receptet är en favorit, fantastiskt gott och det riktigt känns hur välgörande soppan är. Fullspäckad av antioxidanten lykopen som ger tomaten dess röda färg. Eftersom lykopenet frigörs mer i uppvärmda tomater än i kalla är tomatsoppa kroppens bästa vän. Typ. Tomater sägs motverka vissa former av cancer, hjärt- och kärlsjukdom, inflammation samt förhindra rynkor och skydda kroppen mot farlig UV-strålning. Enligt vissa forskare skyddar även tomater mot stress och ett glas tomatjuice om dagen kan ha mycket välgörande effekter.
 
4 portioner
2 paket romanticatomater
2 msk olivolja
färsk basilika (en näve)
2 nypor flingsalt
svartpeppar (några varv med kvarnen)
1 tsk persillade
1 tsk provencalsk kryddblandning
2 nypor socker
 
3-4 dl buljong
1-2 msk creme fraiche
1 msk balsamvinäger
 
Sätt ugnen på 175 grader. Skölj och halvera tomaterna. Bred ut dem i en ugnsform eller på en långpanna med bakplåtspapper. Strö över hackad basilika, kryddor, socker och salt. Ringla över olivolja och baka i mitten av ugnen cirka 30 minuter.
 
Koka upp 3-4 dl vatten i en gryta tillsammans med en buljongtärning (jag använder ofta Biofood lantbuljong, vanlig grönsaksbuljong går också bra). Vänd ner de färdigbakade tomaterna och skrapa även ner all sky. Mixa väl. Ett tips är att ställa grytan i diskhon då det lätt skvätter och röda tomatfläckar är ju ingen höjdare... Smaka av med creme fraiche (den feta varianten), balsamvinäger samt eventuellt mer salt och socker. Servera gärna tillsammans med pizzabullar, pizzaslice eller varma smörgåsar 😍
 
"Låt maten vara din medicin och låt medicinen vara din mat."
Hippokrates